
Reflections on Unfinished Revolutions 139

Theme 7

What Happened to the Dream 
of  Independent Media?

Eric Chenoweth

Twenty-five years ago, among the central ideas of the freedom move-
ments was that it was necessary to have independent media to replace 
the state-controlled media of communist regimes that had simply print-
ed and broadcast lies and propaganda serving the party-state’s interests. 
But the dream of independent media has not been realized in most of 
the region. This session explores what happened in different countries. 
We begin with Tatiana Vaksberg, who was a founding activist of the 
Bulgarian Students Association in 1989 and is today an award-winning 
independent journalist and translator. The first respondent is Sergey  
Duvanov, an independent journalist from Kazakhstan who was impris-
oned for 1½ years on fraudulent charges in the early 2000s because of his 
intrepid reporting on government corruption under President Nazarbayev’s 
kleptocracy. Maciej Strzembosz, a leader of the student self-governing 
movement in the 1980s, is an independent television producer and 
filmmaker who has spent a great deal of time since 1989 working on en-
acting legislation to strengthen the independence of media and culture. 

Presentation
The Media in Bulgaria: The Full Story
by Tatiana Vaksberg

I was a little bit unsure when I prepared my paper whether to focus 
more on the contemporary gangsterization of the media in Bulgaria or 
about the lack of freedoms for media in the 1990s and what caused it. So, 
I will tell you the full story.

In November 1989, my grandparents’ apartment in Sofia became the 
repository of strange items from the Occident. One was an electric type-
writer brought by Irena Lasota, an unknown person to us at the time. We 
had just created the Bulgarian Independent Students Association. She told 
us this was a basic tool for us to be able to be heard. Just write the news 
the way you see them through your own eyes, she said. Don’t rely on the 
state media to give an accurate image of the events; they won’t do it for 
you. These were among the most important sentences ever spoken to me. 



140 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

A few weeks later, we received two more gifts from Poland. Both re-
lated to a free press. In December 1989, a Bulgarian studying in Warsaw 
brought to us a small manual mimeograph machine donated by Solidar-
ność. For it, a typewriter was used to impress heavy waxed-paper sten-
cils—a highly uncertain process because you can’t see really what you 
type. The stencils were placed on a drum for copying what you want-
ed to produce with ink. The problem was that you need a lot of practice  
operating such a machine and we didn’t know all the intricacies. The Bul-
garian Student Association managed to produce three issues of a prototype 
publication with 40-50 copies each. Some copies were posted with glue on 
the buildings of popular places in downtown Sofia.

The second present was given to us in the very beginning of 1990 
by a Solidarność representative named Marian Orlikowski (he is now the 
Polish consul in Lviv). He brought us an offset press with metal plates—a 
much more sophisticated machine to produce a real newspaper. He told us 
this was the cheapest and easiest way to produce a publication and com-
municate with people what you want to be heard. We managed to produce 
two issues of a student newspaper with it. We should have done more, of 
course, but at the same time the first “real” independent newspaper was 
born, Demokratsiya, the daily of the United Democratic Forces (UDF). 
As part of the UDF, the students association turned its attention to helping 
make this daily a success. It was one of our most important mistakes—not 
to insist on producing an independent student newspaper and relying on 
one single opposition newspaper instead.

When Orlikowski met with the students in Sofia, in January 1990, he 
also delivered a very important message to the newly created Bulgarian 
opposition: not to agree to the Communist Party proposal to hold a Round 
Table with the opposition as the mechanism for arranging the country’s 
transition from a single-party state to a multi-party democracy. “Do not 
negotiate with them”, he said. “Just do yourself what you think is the right 
thing to do.” His advice was ignored. It became one of the greatest mis-
takes of the Bulgarian opposition. From that moment, virtually all of the 
gains of the opposition were based on permission given by the Commu-
nist Party, instead of independently winning the opposition’s goals. In late 
January 1990, the UDF presented two preconditions to the Communist 
Party for agreeing to the Round Table with the Communist Party where the 
forthcoming elections and future multiparty system were decided. They 
were: permission to publish a newspaper with a large circulation using 
state printing presses and state-controlled print paper and permission to 
occupy office space. The first daily, Demokratsiya, and the weekly Svo-
boda Narod (Free People), which started in February 1990, were grant-



Reflections on Unfinished Revolutions 141

ed circulation of 70,000 copies each, printed through the state printing  
offices. This determined the development of the media in Bulgaria.

There were other attempts in 1989 and early 1990 to create newspapers 
independently from the Communist Party and the democratic opposition. 
The first and most important was Nezavisimost (Independence), which 
was inspired by two samizdat magazines Glas (Voice) and Most (Bridge), 
both published in the late ‘80s during communist rule. Nezavisimost, ed-
ited by Gancho Ganchev, put out ten issues using an early computer and 
printer. But most of those independently sponsored newspapers could not 
survive for long. The newspapers that survived were launched on the same 
model as Demokratsiya, by gaining the state’s permission. Based on its 
precedent, editors of new publications also asked to use the state printing 
offices. Soon after the first free elections in 1990, it became clear that a 
very strange kind of press freedom was born: free media that never really 
fought for their freedom. Twenty-five years later, many analysts agree that 
one of the main reasons for Bulgaria’s significant and constant decline in 
press freedom indexes over the past two decades lies in part in the percep-
tion that establishing the independence of free media was not a value that 
Bulgarians were willing to struggle for.

Indeed, over the years, Bulgaria media went through a spectacular  
decline in freedom and public confidence. At the outset, there was an im-
pressive and rapid propagation of print media. In 1990 alone, there were 
1,000 newspapers in the country, mostly organized around a community, 
a leader, or a cause. Most were closed, but new ones did emerge. While 
the total numbers did not change significantly, with an estimated 900 print 
publications in 2007, the content of them did change quite a lot. In the  
beginning of the 1990s, the majority of print publications published gen-
eral interest and news and corresponded to the sharp political polarization 
of society. Today, the print media are largely entertainment, lifestyle, fash-
ion, music, cinema or sport publications. General news and information 
publications declined in number, public confidence, and level of freedom. 

In 2014, the Open Data sociology group of the Open Society Institute 
determined that 3 percent of the public had confidence in newspapers, 
3 percent in radio, and 4 percent in internet news sites. Television has a 
higher level of confidence at 43 percent, but much of this group is found 
in the age category of 60 years and older. Freedom House and Reporters 
Without Borders show that there is something dramatically wrong with 
media governance and freedom. In 2003, Reporters Without Borders listed 
Bulgaria 34th in media freedom, ahead of Italy, the Czech Republic, and 
Romania. In 2014, it occupies 100th place. To illustrate the drop, post-war 
Serbia, which is not in the European Union, holds the 54th place. 



142 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

European authorities often criticize Bulgaria for the lack of media 
freedom. They are especially critical of the law that allows anonymous 
companies to own media. This means that shady business circles, includ-
ing those involved in illegal activities, can possess a media outlet with-
out any transparency. These outlets claim to be authoritative sources for 
news and analysis on political and economic issues, however any Bulgar-
ian journalist can tell you which publications are funded by trafficking in 
women, or by arms sales, or by Russian organized crime.

The second corrupting factor in media governance is the state,  
especially through its program of media and PR funding. In the last six 
months alone of 2013, the Bulgarian government gave 3 million Euros to 
media to explain its policies—from the need to reform the health system 
to the need for constructing new roads. The government is also operating 
European Union funds through which many media find support to publish 
or broadcast. Such state-controlled funding does not contribute to media’s 
critical stance towards the government.

Last but not least, the communist past plays an important role in the 
deplorable conditions of media. It took twenty years for the government 
to admit that the security services played a key role in the transition from 
communism, especially in the field of media. Only in December 2009, 
the Files Commission published a list of current journalists with ties to 
the former security police. It announced that in 2009, 11 percent of the 
journalists working in print media as well as the hosts of the most popular 
television shows had worked for the communist state security. Some of 
the journalists were working for foreign-owned Bulgarian-language news-
papers, such as Business Week or for the US-funded Radio Free Europe. 
The most important revelation was the state security connections of the 
editors-in-chief of the two leading general interest newspapers, Trud and 
24 Hours, as well as of the entire office of the weekly newspaper Pogled, 
published by the Bulgarian Journalists Union. Meanwhile, attempts to es-
tablish an alternative journalists’ association repeatedly failed.

The Files Commission was established according to the State Security 
Archives Law, which was passed by parliament only in 2006. This inde-
pendent commission was charged with checking state security affiliations 
of twenty-nine categories or groups, including national politicians, mem-
bers of the judiciary, bank owners, army representatives, ambassadors, 
their deputies and other members of consulates, mayors and members of 
municipal councils, sociological agencies and lawyers associations, and 
people known as credit millionaires. This last group is made up of people 
who in the 1990s were given credit by banks without any collateral and 
when those banks went bankrupt, they were untouchable and did not have 
to give any of the money back. 



Reflections on Unfinished Revolutions 143

Media represented a distinct category. While the Files Commission 
had to check all the members of the other groups who entered public life 
after 1989, journalists were checked only as of the date the law entered 
into force. It is thus believed that journalists played a much more signif-
icant role during the transition period, with many more than 11 percent 
of journalists being agents of state security and using their positions to 
manipulate public opinion.

With all these factors—the media relation to state security, the  
modern-day state-funded corruption, the non-transparent ownership of 
media—it is no wonder that the biggest scandal now in Bulgaria is the 
following. A company created by a family relation of a parliament member 
took a very large credit from a private bank at a time when the government 
had ordered the majority of state-owned enterprises to put their funds in 
that particular bank. The bank was allowed to use these funds from state-
owned enterprises for any financial operations and it was the fastest grow-
ing bank in Bulgaria in the period of 2007–12, growing 9 percent annually. 
The family relation of the MP used the very large bank credit he received 
to become owner of a dozen national newspapers, one television station, a 
publishing house, and also the companies controlling general distribution 
of newspapers and other publications at kiosks. 

The story finally attracted attention but by this time the newspapers 
were sold to an off-shore company and the ownership could not be traced. 
When the European Union paid more attention to the gangsterization of 
the Bulgarian economy, the government announced that this powerful 
bank was in fact unfit and its owner was a criminal under an Interpol war-
rant. The owner fled to Belgrade and the bank was closed with all the 
money seized or blocked by the government. Many people are not able 
to pay their mortgages as a result, which has created an artificial amount 
of bad credit. The media sold to the off-shore company now orchestrates 
campaigns against the political enemies of the leading party.

Responses
Sergey Duvanov 

We are talking about why the dream of independent media was 
not reached. In Kazakhstan, the dream did start to be realized during  
perestroika. During that time and right after independence there was a re-
naissance of free media and free speech. It was an epoch when everything 
was possible. In the late Soviet period, together with my friends, I set up 
an independent newspaper and we were able to earn enough money and 
raise money from the US to establish a television channel. We had to bribe 
here and there but it was more or less acceptable. It was a Romantic peri-



144 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

od. There was no censorship. We had a program communicating live with 
people over the phone. It was very popular and we led in the ratings. There 
was a flourishing independent newspaper business.

This idyllic epoch lasted just four years. As Nursultan Nazarbayev 
consolidated power, the authorities realized the danger of free media in 
losing control over the public. So they decided to come up with mech-
anisms to take the media back under their control. Starting in 1994, the 
crackdown started on broadcast media. The authorities limited television 
and radio frequencies in favor of private companies that were allied to the 
government; this put us out of the broadcast media. In print media, it was 
the same. People were forced to sell their shares in an independent compa-
ny that published the largest newspaper. The holding company came to be 
owned by the family members of President Nazarbayev and that company 
came to own the largest newspaper, television, and radio.

The period between 1996 and 2000 was an interesting time. There was 
still a struggle between the authorities who wanted to control everything 
and us who wanted to remain independent. It was not possible to register 
new publications—they were all rejected. So we figured out how to use 
existing registrations. I was able to publish a newspaper called Fahrenheit 
451 and there were others. It was a game of cat and mouse. After three or 
four issues, a publication would be closed and we came out with a new ti-
tle. Of course, we ultimately exhausted the limits of existing print licenses, 
so then we used a non-media certificate, and so on. Then we began to print 
sort-of underground in Kyrgyzstan. At that point, the authorities used the 
courts to bring criminal cases against independent journalists and editors, 
whom they prosecuted on ordinary crimes. I was arrested and imprisoned.

We then encountered a new situation with a new opposition arising 
from a young generation of businessmen who wanted to use their money 
to influence politics. Due to their money, an independent television chan-
nel was started and also a newspaper. It was a breakthrough. There was 
now a polarity of opinions in which someone could follow events and 
different views. The next stage, however, was the government prosecuting 
the new opposition and businessmen or forcing them to emigrate. 

So in the end, the information space was totally “cleaned up.” There is 
a refusal to register any new media; there is total control over print-runs; 
there is censorship and any independent media are closed using a variety 
of laws and bureaucratic mechanisms. There are still a couple of indepen-
dent newspapers but the audience share is very limited, so much so that the 
authorities no longer pay attention to them, since they cannot influence the 
situation or the minds of people. It is the only reason these few examples 
of independent press can still operate.



Reflections on Unfinished Revolutions 145

I am not expecting you to pity us in Kazakhstan. But I would like to 
discuss why it happened. How could we have four years of free media and 
then have that free space devolve into nothing? The simple reason this 
happened, I believe, was that we were in no way equal to our opponents, 
which comprised the entire state apparatus. 

On our side, there was just a group of people who wanted to change 
the situation. In 1971, long ago, the KGB apprehended a dissident. He was 
28 years old at the time. I was then 17. His interrogators told him he could 
go to Europe. He told them he would not leave and that instead he and his 
friends were going to bring Europe to Kazakhstan and live like Europeans. 
This idea stuck in my mind and it became the guiding idea of my life. In 
1988, when the Alma Ata Popular Front was created, I was already a jour-
nalist and I also became involved in political life. Human rights activists 
from the Netherlands at the time offered me the opportunity to leave the 
country and I repeated the words of my friend: that I was going to be a part 
of building Europe here in Kazakhstan. There were hundreds of us in those 
days. It was a euphoric time. We were very popular. While the state televi-
sion had new technology and we had only primitive equipment, we were 
more popular. I thought we would succeed and there was no way back.

But the way did go backward. I disagree with Ales Bialiatski that we 
did not fail. We did fail. We were not equal to our opponents. Today, there 
are now very few people who think like me. Yevgeny Zhoftis, the head of 
the Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law, 
is one. I can count maybe twenty of us today still living inside the country. 
Others went into business and left, voting with their feet. And now when 
we look ahead I do not see the forces that can put forward the ideas we 
once hoped would take hold in Kazakhstan. I am disappointed and my 
pessimism is based in reality. Perhaps in Belarus there is more reason to 
be optimistic. In Kazakhstan, the fact is that we failed.

What should be done, then? I will not flee the country. I do still think 
we can change the situation. But I believe we must have a new strategy. 
We are the last border of Europe. We believed that our electorate wanted 
democracy and the only thing we had to do was to show them the way. 
We had many conferences and seminars and trainings to show them this 
way. The latest sociological data is that 85 percent of Kazakh citizens have 
a favorable view of the government. We thought our people were going 
towards democracy but now they are the subjects of Nazarbayev’s and 
Putin’s brainwashing. People who once would shake my hands in respect 
because I was a democrat today refuse even to greet me, believing I am a 
traitor who betrayed our country to the US.



146 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

Maciej Strzembosz
I start with the premise that anyone who wants to shape the common 

civic space is a politician, by definition. I am a politician, but I am allergic 
to political parties. So, I became a screenwriter, producer, and the head 
of several NGOs. I was also a member of the group that drafted the first 
media law for Polish Prime Minister Tadeusz Mazowiecki in 1991 and I 
worked as the government’s lobbyist to pass the law through parliament. 
Since then, as a private citizen representing Polish NGOs, I helped pass 
five other pieces of legislation related to media and culture in parliament.

Probably what I will say for most of you is heresy and fantasy at the 
same time and I know that the Polish experience is different from Belarus 
or Azerbaijan but it is the experience that I can share. 

After the 1989 revolution, there were two fundamental misunderstand-
ings in Poland. The first was that the politicians who took over thought that 
the situation in media would be fine if we replaced the bad guys with good 
ones. This turned out obviously not to be true. But second, all politicians 
simply misunderstood the media. Some knew how to manipulate it, but 
none understood media and especially none understood television.

Politicians, by definition, are not credible when they say they want 
independent media. Even if a political leader is sincerely for the inde-
pendence of media, someone in the party will behind his back attempt to 
make the media sympathetic to that party and that government. There is 
too much to gain in controlling media, not so much in fostering one’s own 
party as in having the possibility to destroy your opposition. 

The only way to do something with the television medium is to change 
its nature slowly. It is a lengthy process. If you are in opposition, you 
cannot simply reject the television because for the society television is the 
most important medium with which to communicate. And if you give up 
this tool to communicate with society, then it means you want to be in a 
ghetto without influence on society. You influence society, however, less 
through news programs. Influencing society begins more with children’s 
programming and continues from there. 

There are four groups of people who create the content on television no 
matter who the politician is or what the politician thinks. The four groups 
are: artists, producers, journalists, and celebrities. They draw viewers and 
create the sustenance for television to survive. The real task is how to get 
those four groups to help foster the idea of citizen, how to make them part 
of a citizens’ movement, how to persuade them that the country and they 
themselves will be better off if there is a better media, if there is a better 
society, and if democracy is observed.



Reflections on Unfinished Revolutions 147

I will give you one example. I produce mostly comedies. The accu-
mulated audience of my comedies counts approximately 6 billion viewers. 
On one series alone, the number is 2.8 billion. Each episode reaches mil-
lions of Polish viewers. And mine are not the most popular. Even so, if I 
want to reach people, I have much more power than the prime minister 
to communicate with society. If I want to promote the fight against breast 
cancer, instead of going to a news show that is watched by 200,000 people, 
I put it as a topic on my show through a character diagnosed with breast 
cancer. I am having much more impact over a much longer period. 

So a positive program for media is to try to work with these four 
groups. How do you start? You give them financial independence. This 
means having the possibility for them to collect royalties and then it is  
possible to convince them to use those royalties for different purposes. 
In Poland, we convinced them to use part of the royalties to help new 
filmmakers and then to pass a new cinematography law that taxed all com-
mercial media ventures at 1.5 percent for a fund governed by all important 
media players, including broadcasters, distributors, producers, and film-
makers. The government has no say in determining how to spend the funds 
and what films will be financed through this fund. We prepared legislation 
with the aim to build a space for culture that is independent from govern-
ment. We have this year proposed a new media law (unsuccessfully so far) 
creating a similar fund for radio and television production based on licens-
ing fees, a so-called Mission Fund. It will allocate funds up to 50 percent 
of a production budget for radio and television shows meeting the criteria 
established by the independent members of the fund. Then, a producer has 
the possibility of going to any station with a 50 percent budget and having 
it matched, no matter if it is a private or public channel. 

Then you have to remember about NGOs. In Poland, everyone who 
was in opposition was in an NGO. But when my generation came to pow-
er, they immediately forgot about NGOs. You will have to rebuild NGOs 
and to do so independent of government money. We put through another 
piece of legislation that was a very small thing but potentially quite signif-
icant. According to this law, every public television and radio station has 
the obligation to allocate at least 2 and up to 6 minutes every day for civic 
programming that is free for NGOs as a public service. The only thing the 
NGOs need to do is to produce an ad or a video for a civic campaign. It is 
not well used yet but I think it is a good idea.

If you want a free and independent media, don’t use government mon-
ey because there are always conditions attached. The condition may sound 
good, like don’t support anti-Semitic groups. But after that good condi-
tion, there will soon be ten or twenty other conditions, many of them bad. 
Where is the money to come from? In Poland, we introduced a law to tax 



148 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

businesses in the filmmaking industry at a very basic rate, 1.5 percent, for 
a public fund that is independently governed. The Polish Film Institute 
now has annual financing of 40 million Euros. You persuade businesses it 
will benefit them and that it will be more beneficial if it is independent of 
government. 

What I am trying to say and what governs my activity as a citizen is 
that culture is a currency of independence. Without independent culture, 
you won’t be independent long.

Discussion

Irena Lasota

As in Kazakhstan, there was independent media in Azerbaijan, includ-
ing television for a short time. I wanted to ask Mr. Gambar: how have the 
independent media voices been eliminated in Azerbaijan? What was the 
process there?
Isa Gambar

One journalist in Azerbaijan wrote that there is mutual freedom of 
media in Azerbaijan today. Journalists have the absolute freedom to write 
what they want and the authorities have the absolute freedom to beat, to 
kill, and imprison any journalist. 

We do use the internet and social media and there is some print media, 
but the print runs are decreasing due mainly to the authoritarian govern-
ment’s unwillingness to tolerate different views or independent informa-
tion. Thus there are pressures on independent media from all directions. 
Some of the owners are forced to sell their papers. Some journalists are 
bought. There is repression and imprisonment. Judges carry out orders 
from the presidential apparatus and issue huge fines against newspapers 
for publishing something unauthorized—fines they are incapable of pay-
ing. There are other methods such as limiting newspaper circulation and 
the selling of newspapers at kiosks. 

The story of television is much simpler. Since 2000, the access of the 
opposition to television channels is nil. Opposition representatives appear 
on TV only during the election campaign, but perhaps for 4 or 6 minutes. 
Even the public television created under the influence of the Council of 
Europe is simply a government channel. Despite our request and demands 
for this channel to carry out its functions properly, it doesn’t allow any 
free access. The Council of Europe, which trumpeted the creation of this 
station as its triumph, is silent today about its actual content. 



Reflections on Unfinished Revolutions 149

The authorities in Azerbaijan closed almost all financial sources for 
the opposition and the opposition press. The freedom of journalists to cre-
ate independent media is also non-existent. In this situation, we do not 
feel the support of international organizations. There is cooperation with 
NGOs in the media sphere and sometimes even large grants of 1 million 
Euros are awarded for media watchdog projects, but not for independent 
media itself. A watchdog is useful but not as crucial as independent media 
in authoritarian regimes.

Beginning in 2003, independent parties and newspapers tried to  
establish an independent satellite television but in order to begin it needed 
several million Euros—a huge amount for us although not a huge amount 
for European or American institutions. Instead, the USAID offered huge 
grants to both independent and government-affiliated NGOs, without dis-
tinction. There was a huge scandal when $1.5 million was offered to the 
NGO of the head of a parliamentary commission who is very close to the 
presidential administration. We don’t know how this money was spent. 

This is the situation in a few words. We have a few newspapers that 
try to stay independent and some that represent opposition views, but our 
main hope lies in social media. What we write there is read by a larger 
number than readers of independent newspapers and so far the authorities 
haven’t limited social media. Now, however, it is trying to introduce a 
requirement that anyone commenting on Facebook must enter their data 
from their internal passports. This would be tragic. People wouldn’t ex-
press their views freely.

The situation of print media is similar to other types of freedom in 
Azerbaijan and in other post-Soviet states. We have quite a peculiar situa-
tion. Everyone remembers that in the Soviet times people were prevented 
from leaving the country. Now, all rights are violated except the freedom 
to travel abroad. People can leave easily and that would be considered a 
good thing by the authorities.
Gábor Demszky

I wanted to comment on Maciej Strzembosz’s presentation. I agreed 
with his prescription for creating interesting television programs and I 
think his ideas are well formulated. But this approach is valid only in nor-
mal circumstances, where the media is free and not the opposite, where 
it is fully controlled by the government or by different ruling circles of  
family and friends. Ask Sergey Duvanov about the Nazarbayev family 
control over national television and other media; ask Arkady and Maria 
Dubnov about the Putin mafia’s control of Russian media; ask Hungarian 
experts about the situation of media in our post-communist mafia state. I 



150 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

disagree with you that the politicians don’t know how to use media. These 
so-called politicians know exactly how to use the media. 

In Hungary, the law passed by Fidesz created a new media authority 
controlling all the broadcast frequencies and overseeing publications. It 
give the frequencies to Fidesz allies. There is one radio station and one 
television not controlled by Fidesz; it makes for a media ghetto. Fidesz 
creates messages through its machinery. You can hear the same messages 
at all the stations because there is a centrally delivered message. The law 
was condemned by the State Department, the EU, and the European Par-
liament,1 but no one is actually doing anything. In fact, the opposite: the 
EU is providing huge subsidies.
Miljenko Dereta

I agree: what Maciej proscribes is possible in normal situations but 
today we heard the story of the madhouse in Russia. In Serbia there is a 
similar madhouse. The current prime minister was the Minister of Infor-
mation during the NATO bombing campaign when Milošević imposed 
martial law in Serbia. He is today as efficient as he was then in controlling 
all information that is distributed. Every morning he calls the journalists 
to a press conference to tell them the main news stories they should report 
on. He forbids any ministers from going on non-preferred media channels. 
At press conferences, he is distributing questions to journalists that may 
be asked and throws a tantrum if a question is asked that is not on the list. 
This is all seen by the public. But there is no reaction: the media is all 
controlled and journalists are blackmailed and trying to keep their salaries. 
They have nowhere to go. The top two newspapers are owned by for-
mer secret police officials and those tabloids announce who is going to be  
arrested and even publish transcripts of interrogations by police. 

There is also a monopoly over advertising. It happens in Hungary, too, 
and the media accepts conditions on what it broadcasts or prints in order 
to get advertising, to survive. So, while there may be a private television 
station, to get advertisements it can’t say certain things. All this is happen-
ing in front of our eyes and no matter how much we criticize it nothing is  
changing. During the recent floods in Serbia, the government arrested  
people for sowing panic for posting messages on Facebook with informa-
tion on what was going on. The European Commission did finally step in 
to tell the government it couldn’t arrest people for posting messages on 
Facebook.
1  In July 2013, the European Parliament accepted the report of special rapporteur 
Rui Tavares that was highly critical of the Hungarian government’s human rights 
practices and compliance with European human rights standards, especially the 
adoption of the Media Law and constitutional changes. — Editor’s Note.



Reflections on Unfinished Revolutions 151

The support for independent media does not exist now in Serbia so 
what we are doing is discussing the best way to disseminate information. 
People are lacking information. The independent media circulation is now 
very low. In the 1990s, one of the hopeful things we had were the small 
local televisions in each village. In Tito’s times, these were for showing 
stories about local weddings but we used them as a way of spreading infor-
mation. We are trying to find new points for spreading information. 

As a former filmmaker, I am attracted to the idea of spreading ideas 
through television programs and films. But the problem is that the fund-
ing comes from the state. And the state uses it for its own propaganda. 
During Tito’s time, we had very good quality films and the Black Wave 
film movement, which was very critical of the socialist system. Why did 
Tito allow funding for it? For one, it created the illusion that there was 
some level of freedom. But the second reason is that it kept those filmmak-
ers politically quiet. They made movies and didn’t make any problems. 
Only Dušan Makavejev was forced to move to the States for many years.
Irena Lasota

Somehow, I think we should keep some proportion. The situation 
in Hungary and Serbia is incomparable to what is happening in Central 
Asia—remember that Sergey Duvanov spent one-and-a-half years in pris-
on and in Azerbaijan the list of journalists imprisoned for long periods of 
time is long. It is like comparing communism in the 1950s with that of the 
‘70s and ‘80s. The differences are quite big. 
Miljenko Dereta

Yes, but I think it is not correct to minimize the problem in our coun-
tries. Nobody said that the situation is good anywhere. What we were 
describing though is the situation in an EU member, Hungary, and an 
EU-candidate member, Serbia. And pursuing independent journalism in 
Serbia is not without consequence. We can count in recent years three 
journalists killed for their reporting. No one knows about it outside Serbia.
Smaranda Enache

Just to add to the picture. Control of the media can sometimes go 
beyond state borders. Harassment of the media in Hungary is exported to 
Transylvania to the Hungarian community of Romania. Business people 
associated with Fidesz own the newspaper Marosvasarhely in our city, Tir-
gu Mures, which has a large ethnic Hungarian population. Elek Szokoly, a 
participant here, used to be for years a columnist with that newspaper until 
he received a letter from the editor saying that his articles were no longer 
welcome because he was critical of Fidesz.



152 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

Maciej Strzembosz

I want to make my point stronger: government cannot control cul-
ture. Ask Osip Mandelstam. The government can kill the poet but not con-
trol the culture. If you think the government controls culture by owning  
media, you are lost. Get out of politics, then, because you won’t do any-
thing. During the communist period in Poland, everyone in the opposition 
knew that the good songwriter-singer was more effective than govern-
ment propaganda. And that is the same today. If you find a good singer- 
songwriter, it will be more important than being elected to parliament. 
And Gábor is a prime example of what I am saying. For twenty years he 
was mayor of Budapest and it is half of the country. In fact, Hungary is the 
only country in Europe where the media is so highly concentrated in one 
city—90 percent is concentrated in Budapest. You were mayor of the city 
and you were responsible to create a culture for businesses to be indepen-
dent and to be resistant to what Orbán is doing and you didn’t do it when 
you were governing the city with a huge budget and had connections to the 
governing party in order to pass favorable legislation. In Poland there is 
the saying “the cloister lasts longer than the abbot,” and you did not build 
the cloister.

When I hear people in Poland complain about censorship and that 
no one is giving them a chance, I tell them it is because they can’t build 
anything. Today, international advertisers don’t choose where to advertise 
on the internet, the internet chooses the advertisers. They have computer  
programs directing the ads. I am not speaking about Kazakhstan, but in 
Hungary an important part of international advertising goes automatically 
by computer programs. If young, educated people go to a site, the adver-
tisers wanting to reach that group will follow. So go create such a site. It 
is not true in Belarus and Kazakhstan, but it is true in Serbia and Hungary. 
Then, there are certain rules of media. Television has a female-dominated 
viewership. Shows that appeal to women and that are established will not 
be cancelled. Orbán couldn’t do anything about it. It takes years to develop, 
but it is possible to do it. The same with children’s programming. You can 
use government propaganda against itself. If you had a children’s program 
saying that true Europe begins in Kazakhstan, the government wouldn’t 
do anything against it if it were popular. If that program were popular, you 
would have children growing up thinking they were Europeans.

In free Poland, I was blacklisted twice by public television. During the 
post-communist government, the public television chairman did it. I didn’t 
blame him because he was a socialist and I was always anti-communist. 
And then Bronisław Wildstein from the right Solidarity government did it 
because I made fun of one of his programs on a blog. He said that as long 
as he was chairman of public television, Maciej Strzembosz won’t be able 



Reflections on Unfinished Revolutions 153

to do anything. But by then I was a producer of a show called “The Ranch” 
with five-and-a-half million viewers. Many spontaneously protested just 
the rumor of the program’s cancellation and it was renewed.

I want to make a bet with Gábor that if he really wants to do it and has 
a talented filmmaker, I will make a Hungarian-Polish co-production that 
will be totally against Orbán and he will be satisfied with it. The European 
Union has laws that must be implemented. 

In Poland you could go to prison for printing a publication in the 
1980s, but it was relatively easy and common to do it and I was involved 
with printing and distributing independent newspapers. There were 200 
serious publications that were long-lasting and a 1,000 if you count the 
local publications. It is simply not true that you can’t do something in 
Hungary today. You can do a lot. It is simply much harder for someone 
who was in power to go back to the basement and start over. 
Gábor Demszky

First of all, in Budapest, we were building independent culture. We 
spent more than 10 percent of our budget for culture. We owned fourteen 
theaters and built an independent library. We created jobs for creative art-
ists and intellectuals. We did it partly due to tradition and partly due to the 
political orientation of people in Budapest. It was a more liberal city and 
Orbán and Fidesz lost the election in 2002 and 2006 because of Budapest. 
I disagree that we were not protecting and building up independent cul-
ture. The point is that the whole climate in Hungary changed when the law 
changed the media’s structure in favor of one ruling group. Yes, we can 
convince the one person who now controls film production in Hungary to 
do a film that is critical of Orbán, but the problem is with the structure. 
Film production is controlled by one person tied to Orbán.
Miljenko Dereta

Before telling our authorities what are the European Union standards, 
we must convince the European Union representatives in Belgrade that 
what is happening in Serbia is against their standards and that they should 
pay attention to it. Most often, they are just whistling away such concerns. 
Really, what I think you are not realizing is that Serbian politicians today 
have the support of European Union officials not to respect the standards 
because the European Union does not care.
Sergey Duvanov

If I understand Mr. Strzembosz correctly, he is saying “give me a lever 
and I will move the world.” Of course, Archimedes did not in fact have 
such a lever and he did not move the world. You did not consider one fac-



154 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

tor. You as a producer may do a lot. But the authorities targeted me person-
ally as a producer of media. What happened in Georgia and Kyrgyzstan is 
not the same. And our authorities are feeling so threatened that they isolate 
themselves. I will not get inside this circle and you will not get inside with-
out dealing with three KGB agents first. You think that you can produce 
something that is so brilliant and popular and there can be introduced a 
political message and everything is possible. It isn’t.
Maciej Strzembosz

I understand that it is not so easy. I am not attacking you. I understand 
your situation is much more difficult. But I think there are still ways to go 
around some of these difficulties.
Vincuk Viačorka

In Belarus, there are no possibilities for bringing anything to the 
television. All the channels are state owned. As in Kazakhstan, televi-
sion is considered a means to protect the state’s security. There, anything  
endangering the standing of Nazarbayev is kept off the air. In Belarus, it 
is the same. There are five government channels. There is no independent 
radio or television. There may be non-governmental or non-state program-
ming, such as music and comedy, but all of this is under censorship and 
there is no possibility of making political jokes that are anti-Lukashenka. 

There are very few independent print publications left and they have 
small circulation. And only 5 percent of the population has direct access 
to internet. Still, people look for an alternative source of information. We 
know that 15 to 20 percent of the population actually uses the internet to 
seek alternative information. Considering everything, this is a good figure 
and it concerns the government, which tries to apply filters and shut down 
internet sites. 

There is an alternative youth culture that uses social networks. But 
remember, the internet requires effort to actually look and find what you 
want. With television, you switch it on and you have the program all day 
long. And recent poll figures indicate that 70 percent of the Belarusan pub-
lic trusts Russian television news, which is even more dominant in Belarus. 
Belarus’s government television programming is more primitive and is not 
as professional as Russian media. It hardly covers anything on Ukraine, 
good or bad. It is focusing on Lukashenka visiting the truck factory. But 
Russian media presents propaganda on Ukraine with high professional-
ism. It is state of the art and much more powerful than Soviet propaganda. 

What is urgent now is to save alternative sources of information 
for Belarus. Apart from the internet, there is the US-funded Radio Lib-
erty, two radio stations broadcasting from Poland (Radio Racjya and  



Reflections on Unfinished Revolutions 155

Euroradio), and Belsat, the satellite TV channel also operated in Poland. 
Belsat is essentially a Polish channel that has some U.S. and European 
support. It is accessible to 20 percent of the population and the govern-
ment tries to restrict its spread by restricting sales of satellite receivers. 
Still, it reaches about 300,000 to 350,000 people. There is a rumor that 
Belsat will lose its funding. This channel is now the only possibility for 
broadcasting alternative culture and news. So I address my colleagues to 
please save this Belsat channel as well as these other sources of alternative 
information. There is a great need for them.
Maciej Strzembosz 

We will make sure it won’t happen under either party in government.
Arif Hajili

I must agree with Irena Lasota that in many post-Soviet states we have 
different problems. The development of democracy in these countries is 
not similar. In Azerbaijan, we have more than 100 political prisoners, 
dozens of whom are recognized by Amnesty International as prisoners 
of conscience. People are being apprehended regularly, not only because 
they take to the streets, as in the past, but now just because of expressing 
critical views of the government. The situation is getting worse. Ten years 
ago, Vincuk Viačorka and others came to Azerbaijan to observe the elec-
tions and at that time he could see me on television and meet me openly 
in restaurants. Even without any real democracy in Azerbaijan, I could say 
then the situation was better than in Belarus. Now, we are not allowed on 
any television and we are refused service in many restaurants. 

Unfortunately, it is a mistake to think it cannot get worse. We thought 
Haidar Aliyev was the worst ruler and then came his son Ilham. He spoke 
English and had a lot of friends in the West. But in recent years, he simply 
disregards everyone in the West and is acting worse than Lukashenka.

The situation of media is definitely worse today. In 1989, hundreds of 
newspapers were established and many of them were independent. The 
most popular were opposition party newspapers. But year upon year, pres-
sure has been building on journalists. Many were arrested. More than ten 
famous journalists were sentenced. Eldar Huseinov was killed. The gov-
ernment prevents the circulation of independent newspapers. Many kiosks 
refuse to sell them and it is illegal to sell them in open or public places. We 
don’t have an independent news agency any more. In cities with 100,000 
or more inhabitants, there are only one or two places to buy newspapers.

We have developed a social media network. There are more than one 
million people receiving independent information through Facebook. But 
Vincuk Viačorka is right to stress the importance of television. People in post- 



156 Uncaptive Minds Special Issue • 25 Years After 1989 

Soviet countries are inclined to believe what they see on TV, even more 
than from their personal observation or relations. Belsat, therefore, is of 
the utmost importance for Belarus. In Azerbaijan, we discussed the idea 
of establishing an internet television in a neighboring state, like Turkey or 
Georgia, but this is impossible because of current Azerbaijan government 
relations with those states. Eastern European countries, especially Poland, 
are not dependent on Azerbaijan for oil. So perhaps Poland could offer at 
least an internet TV. Even twice or three times a week for two hours each 
day would be a great improvement and would be very popular.

In October 2015, we will have parliamentary elections. These are im-
portant because according to a new election law different parties will re-
ceive state budget funding if they are represented in parliament. So, please 
try to monitor our elections in 2015 in good faith. IDEE helped us a lot in 
2003, when it informed the world what happened in Azerbaijan during the 
elections. All honest people remember the 188 IDEE election monitors. 
They were the only honest monitors, while the OSCE and other official 
delegations were less critical. If it is possible to monitor elections in 2015 
it would be very important for us.
Maciej Strzembosz

Irena asked me to describe what we did together for Cuba. We used 
money from the Polish Film Institute to translate into Spanish the most  
important Polish films and smuggled them to Cuba. We can do the same 
for you. If you are interested, we can translate into Belarusan, Azeri, Ka-
zakh; we could do twenty movies for five languages. Piracy, of course, 
is something we fight all the time. But there are websites where you can 
synchronize subtitles for any movies. Youth will access such things if it is 
put on the internet.




